torsdag 23 juli 2015

Projekt klart!

Jag älskar projekt och jag älskar att testa nya saker. Och så älskar jag ju såklart skåp ;-). För ett bra tag sedan köpte jag ett gammalt skåp men blev så besviken när jag fick hem det.. Det kostade lite mer än jag brukar lägga på skåp men det var redan målat och det var sååå fint på bilden. Tyvärr kunde jag inte följa med i bilen när det skulle hämtas, för två starka "bärare" behövdes och resten av bilen behövdes till skåpet. Så jag litade helt enkelt på att det skulle vara bra!

MEN när jag fick hem det så var det slarvigt målat, svällt så att varken dörrar eller lådor gick att rubba, trasig rygg och det luktade så illa... Ett beslag till ena dörren var dessutom sönderbänt..

Det fick stå inne ett tag tills jag skulle komma på vad jag skulle göra med det. Jag testade det mesta för att få bort lukten, men inget hjälpte... Ställde in ättika, svabbade med ättika, ställde in kol - ja, allt jag kunde läsa mig till men inget hjälpte. Jag ville inte sälja det vidare för då hade jag inte haft mage att ens sälja det för halva summan som jag köpt det för. Efter ett tag fick det flytta ut i garaget och mitt tänkande fortsatte. Jag hade bestämt mig för att hålla utkik efter gamla fönster som skulle få ersätta de svällda och fula dörrarna. Så plötsligt fanns de där! Fönster med rätt mått!


Gamla, slitna, skitiga men helt perfekta!! Så jag har tvättat, slipat, lagat, målat och för första gången i mitt liv kittat! Jag laddade upp med Youtube-filmer för att lära mig och det gick riktigt bra - om man inte tittar för nära eller är för petig..;-)

Jag slipade ner lådorna som sitter längst ner, för att överhuvudtaget kunna använda dem. Slipade till de slarvigt målade partierna på skåpet och bände bort den trasiga ryggen. Sen har jag såklart målat, målat och målat. När det även blev målat invändigt och när bakstycket försvann så försvann även den hemska lukten. Så jag måste säga att det blev riktigt bra tillslut! Många skåp blir det men vad gör väl det? 😃




Äntligen har jag ett skåp där även de största Gerbera-favoriterna får plats!

1 kommentar:

Fröken Fräken ifrån Fryken.. sa...

Jättefint Sandra, verkligen :)

Skulle du en vacker dag känna (om det ens är möjligt) att du har för många skåp, så finns det alltid väninnor som vill förbarma sig över dem ;)

//Frida

Ps. måste bara bäertta, jag har förälskat mig i chalk paint, har du provat det? Det blir matt och kalkigt, vilket jag älskar och inte gör det något att det är betydligt miljövänligare, luktfritt och dessutom billigare än vanlig färg. Googla Annie Sloan Chalk Paint and a new World will open ;)