måndag 3 mars 2008

Att anlägga en trädgård
När vi skulle anlägga vår trädgård så var det en massa saker att tänka på och en massa beslut att ta. För att inte fastna och tänka i gamla banor, sökte vi upp en erfaren trädgårdsanläggare. Jag bad honom om tips på hur vi skulle tänka när vi skulle lägga sten och det är jag väldigt glad för idag.
m
Hans tips var att tänka utdragna S och bågar, så jag började raskt rita på hur jag ville ha det med detta i bakhuvudet. Sambon protesterade några gånger under tiden som vi jobbade med det och påpekade hur mycket enklare det hade varit om vi lagt det rakt och "vanligt". Jag peppade honom med att tänka på hur mycket finare det skulle bli efter all möda. Och visst blev det fint - om vi får säga det själva ;-). Det känns mycket mer levande och var värt den extra mödan!
m
Här får ni se lite bilder från trädgården, tagna en regnig dag för ett par år sedan. Tyvärr hittar jag ingen bild på garageuppfarten, där jag fick det bästa rådet. Vi har en stooor garageuppfart där risken hade varit stor att den bara skulle se ut som ett stort, stort stenparti. Så mitt i läggningen går en böjd båge neråt och en mindre uppåt. Behöver jag säga att det även knorrades en hel del när detta skulle genomföras... ;-).
m

11 kommentarer:

Kalkstenssommar sa...

Jättesnyggt!

Tänk va gubbarna skall krångla jämnt. Jag tror faktiskt att de även har en förkärlek för raka linjer. För tänk! Då kan man ju gå där sedan o mäta med sitt kära vattenpass!

Vi har en liknande lösning som ni fast med grå kant. (Behöver jag tillägga att min gubbe gnölade när vi diskuterade utseendet på det hela.....?)

Kram L

En inredoholic sa...

Men vilka underbara bilder... vilken harmoni i de vackra formerna i stenläggningen!

Ha en bra dag!

Jannice

Smått och gott hos Lina sa...

Ja det är verkligen tjusigt! Det var ju lite det Ernst var inne på i somamrtorpet också, och du hade ju gjort det innan!

KRAM Lina

Lantliga drömmar sa...

Så snyggt!
Har inte sett tidigare att någon haft sin trädgård på detta sätt, men otroligt fint är det ju! Grattis till en vacker trädgård! :-)

S o F sa...

Supersnyggt som allt du/ni gör! Förstår att det var mycket jobb med de där böljande linjerna.

Bra jobbat!

Varma hälsningar.

Anonym sa...

Jag gillar de svängda formerna!

Malin sa...

Det va ju kanon fint. kanske skule försöka få igenom det här hemma:-)
Kram till dig och din fina blogg

malin

Anonym sa...

Oj, vad fint! Min sambo envisas med att vi borde ha singel närmast väggarna p.g.a. fukten... Men i mina drömmar har det aldrig funnits singel... Men med sådan här S-form kanske det kunde vara något för mig med! Tack för tipset!

Ha det bra!

Villa Hemma sa...

Oj, vilken ordning! Du skulle se hur det ser ut hos oss :-D . Jättefint!

Sanna sa...

Jättesnyggt! Förstår att det var pyssligt att få till men resultatet gjorde det nog värt mödan!

*kram*

Lila sa...

Oh, vilken bra idè. Får jag/vi ta med oss till vårt nya hus. Jättefint blev det.

Kramis L