måndag 30 augusti 2010

Kökssoffan

Jag hittade en kökssoffa på Blocket som var precis i stil med våra andra köksmöbler. Det var år 2008... Hmmm... Men som sagt, nu är många av mina sega projekt omhändertagna och soffan har äntligen fått färg och nytt tyg.

Kuddarna som ligger i kökssoffan hittade jag på Åhléns. Eller först hittade jag tyget på metervara och tänkte sy kuddar. Men sen hittade jag kuddarna och insåg hur onödigt det var att lägga tid på att sy egna kuddfodral när det till och med blev billigare att köpa de färdiga :-D.

Tyget som jag klätt om soffan med är från Stoff och Stil - samma tyg som jag använde till skrivbordsstolen.

Den söta pallen som står bredvid soffan, på bilden ovanför, hittade jag på loppis i somras. Då var den chokladbrun men jag gillar den bättre nu ;-) :-). Den är väldigt tung och stabil.
Här ser du hur kökssoffan såg ut från början. Där ser du även våra stolar och vårt bord, som jag försöker få min sambo att inse att de behöver få bli vita också. Än så länge går det INTE särskilt bra med övertalningsförsöken, tyvärr.. Jag tänkte att han skulle se hur fin soffan blev och därmed ändra sig. Men tydligen är det "förbjudet" att måla ekmöbler - fråga mig inte av vilken anledning.. Men jag har inte gett upp än! :-)

17 kommentarer:

Pieni Lintu sa...

Ändringen är stort. Soffan är vacker!!!

Kristin sa...

Hej du! vilket jobb du har lagt ner på soffan. Pilligt värre, gissar jag, med alla spjälor... men snyggt blev det! Om jag vore du skulle jag absolut måla om resten också. Du får väl helt enkelt ställa din sambo inför fakta - en dag när han kommer hem är det vitt, helt enkelt ;-)

Så duktig du är som hinner greja och dona nu när du är mammaledig. Jag tolkar det som att den lille sköter sig!

Kram till er!
/Kristin

Lycka är ~ Onnea on sa...

soffan blev jättesnygg!!
Mina project tar också evigheter..men det gör ju inget :)
~marita~

S o F sa...

Tror du det hjälper (ang. din sambo) om vi talar om hur otrooooligt fin soffan blev i vitt och med det nya tyget. ;)

Mycket finare!!! Tydligen går det hur bra som helst att måla på ek också. ;)

Ha det gott i veckan!

Efwa - Medea sa...

Soffan blev ju fantastiskt fin!! Vet inte hur du ska övertala sambon.

Noamaja sa...

Grattis till lilla Malte! Det var inget dåligt jobb du gjort med dina "surdegar"! Härligt att få saker gjorda...har en del som ligger och maler jag med...

Roligt att du är tillbaka i bloggvärlden:-)

Kram,
A

bokhyllan sa...

Hej. Hittade av en ren händelse till din trevliga blogg idag. Här finns mycket att läsa och titta på!

Vilken skillnad det blev på soffan! Så fin den blev!!!
Det ligger mycket arbete bakom. Fråga mig, jag vet.
Målade om fyra pinnstolar förra året. Det är många sidor som skall målas... =)
Ha det gott.

MITT VITA HUS sa...

Oj vilket jobba tt åla den skönheten vit, men lutresultatet blev ju strålande:) Ha en fin fortsatt dag, kram M

Ett hus i vitt sa...

Åh soffan är ljuuuvlig!!! Kram kram

Hemma hos Razzel sa...

Soffan blev ju otroligt mycket finare med vit färg och vackert tyg!
-men... jag kan förstå att han tvekar med att måla ekmöbler, det känns inte riktigt rätt -men... som sagt var; soffan blev ju sååå bra ; )

StrandviksVillan sa...

Vilken ovanligt vacker soffa och den gör sig absolut bättre i vitt!

Vita drömmar och choklad/Milla sa...

Jättefin!
Jag är oxå inne i en våg att färdigställa gamla surdegar ;)

Kram Milla

beatrize sa...

Vilken skönhet!!!

Villa Carl Larsson sa...

Hej! Du har så många fina möbler som du förvandlat med vit färg. Vit färg gör mycket, eller hur?! Verkligen superfin kökssoffa!

Välkommen tillbaka till bloggandet också. Du har varit ifrån den ett tag. Saknat dig.

Måste bara få fråga vad det är för hus ni har byggt? Är själv i husbyggartankar just nu och behöver många tips :)

Kram Josefin

Anna-Carin sa...

Vad duktig du är ! verkligen jättefint med alla vita möbler ! Viken färg använder du ? Är det vanlig vit eller är den bruten?

Jag stod föresten på mig och det blev vit fog i badrummet!! SÅ snyggt och jag ångrar mig inte en sekund :-)

Hälsningar Anna-Carin

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen!!

Å vad jag blev glad nu - att se så många härliga inlägg igen! Hurra! Välkommen tillbaka i bloggvärlden. Hoppas allt är bra med dig & familjen!!

Så snyggt det blev med möblernas make over! Jag har ett skåp på G i garaget... Jag väntar bara på lite energi så att måleriet skall ta fart :)

Jag är glad att se dig här igen!!

Stor kram Jes ♥

Vitt och Blått sa...

Vad fin soffan blev! :)
Ha en bra vecka - kram Ewa